Pre Airline Interview kurs

Tenk deg følgende scenario:

Du er akkurat ferdig med alle flysertifikat. Etter snart tre år, er du endelig klar for ditt aller første arbeids intervju som pilot. Du har fått tilslag på søknad og du er en av de heldige som får komme inn å la deg intervjue i et selskap som tilbyr direkte ansettelse uten type-rating, eller erfaring på flytype som de benytter.

Intervju runden går greit og nå er det tid for å vise hva du kan i en Level-D flysimulator. På flyskolen var du kanskje topp-student, men nå går det helt galt. Du klarer ikke holde hastigheter, høyde, heading eller gjøre det mest elementære som du lærte gjennom din tre års utdannelse. Nå svetter du og føler at hele intervjuet er ødelagt fra ende til annen. Kanskje blir du litt frustrert også? Dette er ting som ikke vil være fordelaktig for deg under avgjørelsen om ansettelse.

Så hvorfor skjedde dette?

Det er ikke så rart med tanke på bakgrunnen din. Sannsynligvis på dette stadiet, så er det største flyet du noen gang har håndtert, kun en Piper Seneca under multi-engine sertifisering. Under intervjuet ditt ble du plassert bak spakene på et fly som kan levere over 24 tonn skyvekraft, og som har en dry operating vekt på rundt 41 tonn, samt maks takeoff vekt på 79,9 tonn? Alt dette kombinert med at flyet har jet-motorer som du ikke er vant til. Visste du at en jet-motor kan ha 3 sekunder eller mer forsinkelse fra throttle input til motor reaksjon? Du kan egentlig si at den feilen du gjør nå, kan gjøre seg gjeldende om flere sekunder frem i tid. Alle disse nye utfordringer blir kastet mot deg, samt at alle utlesinger av parametere er basert på EFIS system!

Med dette i bakhodet, så skal det ikke så mye til for å forstå at noen timer hos oss er en solid investering for deg som kommer fra null erfaring. Gjennom en prosess på ca. to sessions så lærer du litt grunnleggende EFIS instrument scan-teknikk. Dette er i våre øyne det mest essensielle du kan lære deg før et eventuelt intervju. Vi kjører VOR Tracking, ILS, NDB, Holding, litt grunnleggende motor settinger osv.

Etter et slikt kurs vil du være mye mer trygg på deg selv, og du har gitt deg selv muligheten til å kunne gi mye mer av deg selv og den du er, til selskapet som skal intervjue deg. Du har også eliminert mye av den frustrasjon som kan bygge seg opp når du kommer til kort. Du kan nå heller konsentrere deg om hva som er viktig og ta det andre med et smil sammenlignet med andre som sitter i samme prosess som deg, men som kanskje ikke har vært i nærheten av å noen gang satt seg i cockpit på en B737?

  • Vi setter deg opp på den eksakte flyplassen du skal benytte under intervju
  • Ta med deg evt. dokumenter du har mottatt før testen din.
  • Vi simulerer B737-800

Trenger du overnatting, anbefaler vi at du bruker Best Western Letohallen som ligger i samme bygning som oss.

Ta kontakt med oss for pris og booking!